Het imago van dieselauto’s is de afgelopen jaren fors verslechterd, nadat Volkswagen in 2015 wereldwijd ophef veroorzaakte vanwege de affaire rond vervuilende sjoemeldiesels.
In Duitsland is de kritische houding ten opzichte van diesels vooral op gemeentelijk niveau merkbaar. Afgelopen week werd duidelijk dat Duitse steden een rijverbod voor oudere dieselauto’s mogen opleggen. Waarschijnlijk worden verschillende steden nog dit jaar verboden terrein voor oude diesels.
De meer kritische houding tegenover diesels is terug te zien in de verkoopcijfers. Onderstaande grafiek van databureau Statista geeft een aardig beeld. Waar het marktaandeel van nieuwe verkochte diesels in Duitsland in 2016 nog 46,5 procent was, was dat in de eerste negen maanden van 2017 al gedaald naar 40,4 procent.
Ook in veel andere Europese landen is die daling te zien. In Luxemburg daalde het marktaandeel tussen oktober 2016 en oktober 2017 van 64,2 procent naar 54,5 procent; in Griekenland was sprake van een daling van 53,5 naar 43,8 procent. Kortom: de populariteit van diesels neemt rap af.
In Nederland heeft het dieselschandaal maar weinig invloed gehad, maar dat komt vooral omdat het marktaandeel van diesels traditioneel een stuk lager is dan in veel andere Europese landen.
In de eerste drie kwartalen van 2016 was 18,4 procent van de nieuwe verkochte auto's in Nederland een diesel; over de eerste negen maanden van 2017 zakte dit aandeel licht naar 17,9 procent.
De toekomst van diesels
Ondanks alle kritiek gelooft Volkswagen nog steeds in de toekomst van dieselauto's. De topman van het autoconcern Matthias Müller zei woensdag dat diesels 'weer populairder zullen worden'. "Mensen die een diesel hadden, zullen zich herinneren dat het hele comfortabele auto's zijn. Zodra ze weten dat diesels milieuvriendelijk zijn, is er geen reden meer om ze niet te kopen."
Andere autogiganten kijken daar anders tegenaan. Zo maakte de Japanse autogigant Toyota dinsdag bekend nog dit jaar te stoppen met de verkoop van dieselauto's in Europa.
Porsche, onderdeel van het Volkswagen-concern, kondigde afgelopen week aan geen dieselmodellen meer te maken. Fiat Chrysler wil op 1 juni zijn plannen ontvouwen om binnen vier jaar de diesel geheel uit te faseren bij al zijn merken.